onsdag 19 augusti 2015

Ny bakblogg och nya produkter

Jag har verkligen fastnat för det här med att göra tårtor och baka och tänkte samla mina bakverk på ett och samma ställe och då är ju en blogg ett bra sätt.
Sen om jag kan inspirera någon annan så är det ju en extra bonus.
 
Förra vecka fick jag hem lite nya produkter som jag ville prova så det blev en tårta till jobbet.

Först ut var en form som skulle separera färgerna på tårtbotten i en form med en avdelare.
Det var betudligt knöligare än det sätt jag använt mig av tidigare, dvs baka varje lager/färg för sig och sedan skära ut cirklarna i. Jag lyckades inget vidare men kanske var min smet lite för lös.
På slutet ser ni bilden med insidan på tårtan.
Formen finns att köpa HÄR.
Jag har köpt en Bake Easy som ska göra att kakan släpper lättare ur formen utan ströbröd som jag sprayade formarna med. Och jag blev imponerad av resultate måste jag säga så den här produkten kommer att bli en basvara hos mig.
Sen så har jag köpt några livsmedelspennor från Allt om Cupcakes som var riktigt roliga och ger ett fantastiskt resultat. Bara vrida på toppen av pennan för att få fram färg och måla.
Så nu har jag beställt ett par färger till ha ha ha...
Den ser ut så här:
Sen så har jag testat sprayfärg från PME Arts and crafts i färgen guld och pearl.
Receptet på den glutenfria tårtbotten hittade jag på den HÄR sidan hos Kokaihop.
Mycket enkel att göra, luftig och fantastiskt god.
 
Uteseendet på tårtan blev jag väldigt nöjd med iallafall.
Den är täckt med sockerpasta.
Innan jag lägger på sockerpastan lägger jag ett tunk lager smörkräm för att liksom "försluta" tårtan och fukt från grädden inte ska förstöra sockerpastan. Rätt eller fel vet jag inte med det funkar för mig.
 
 
Rosen har jag rullat ihop och detaljerat med livsmedelspennan för effekt.
Bladen har jag tagit ut med en utstickare.
Sen så limmade jag på lite sockerkristaller med en glittergel jag har.
 
 
Insidan av tårtan. Den skulle ju bli schakrutig men som ni ser lyckades jag inget vidare med det. Men däremot så blev det nog den luftigaste tårta jag någonsin gjort. Jättegod!
Så baka glutenfritt kommer jag göra ofta!

 
/Kram Kattiz
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar