lördag 29 augusti 2015

Min Ahlgrens bilar tårta

På måndag ska vi ha en Safetyworkshoppen på jobbet och (jag vet inte hur) jag lovade visst att baka tårta till eftermiddagsfikat. På denna avdelning tillverkar de Ahlgrens bilar bland annat ( jag arbetar med Safety på Cloetta) så jag tyckte det skulle vara roligt att testa att göra en tårta på det temat.
Först ville jag ha bilfluff.


Så jag vägde upp 60 gram av vardera färg. Klippte dem i mindre bitar. Sen hällde jag 3 dl grädde i en kastrull som jag värmde försiktigt på plattan. Rör om till allt har smält, var noga med att det inte kokar för då är det bara börja om. Jag gjorde samma procedur med alla tre färgerna. Sen ska blandningen stå i kyl minst 6 timmar, gärna över natten. OBS. Detta recept har jag hittat Här: http://sockerrus.se/recept/ahlgrens-bilarfluff-recept/



Nu så ska det bli lite färgglada tårtbottnar.
Och till den dekorering jag tänkt testa behöver jag en hög tårta. 
Så sex bottnar har jag gjort. Så 2,5 gånger receptet. Och jag använder ett glutenfritt recept.
4 st ägg som jag vispar upp med 2dl socker, ska vispas lääänge...
Sen blandar jag 1 dl finmix från Semper med 1dl potatismjöl och 1tsk bakpulver. Jag tillsätter även 1tsk vaniljsocker.
Delar smeten i tre delar och färgar med lite pastafärg. Här har jag färgat en del vit, en med rosa och en med blå och grön för att få rätt färg. Jag gräddar varje lager för sig. Ca 16 minuter i 175 grader.
Detta recept har jag hittat här: http://www.kokaihop.se/recept/tartbotten-glutenfri



Nu har jag sex bottnar. Två av varje färg. Dessa ska jag dela i tre delar och har man inga passande mått går det använda bunkar och fat att skära runt. Men jag har köpt pepparkaksformar i olika storlekar på Bonus här i Linköping.



Sen plockar jag ur de två innersta ringarna och tar från de andra färgerna och lägger i. Såhär ser ett lager ut när det är klart.


Sex bottnar klara, dags att lägga ihop tårtan.


Jag varvar varje lager med grädde som jag blandat ihop med sylt. Denna gäng min hemmagjorda blåbär, hallon och björnbärssylt. Jag lägger dem i ordningen efter ytterskalets färg. Grön, rosa vit, grön rosa vit. Hoppas ni förstår hur jag menar. Såhär fin blev den ihopslagningen. Nu ska den stå en stund i kylen innan jag lägger på täcklagret. 



Nu så är den täckt och grunden lagd inför dekorering.



Nu har jag täckt tårtan med swirlsblommor. Jag har använt en tyll som ser ut så här. Det är en lite större tyll.



Och här kommer resultatet.





Tog ett tag att få till snitsen på blommorna men övning ger färdighet ha ha ha. Och här kommer insidan. Kanske snyggare att ha rena enfärgade lager :)



Dags att dekorera den andra tårtan. 

/Kattiz













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar