onsdag 19 augusti 2015

Beställningstårta till vän - Tema Cars

Jag fick tidigare i sommar en beställning från en blivande 5-åring om en tårta med tema Cars och jag funderade fram och till baka hur jag skulle göra. Jag beställde färdiga oblatblad till tårtan men även en bilform. Tänkte att jag skulle vara på den säkra sidan så jag bakade två tårtor.
Först gjorde jag en glutenfri botten med fyra olika färger.
 
 
Och när de var klara "skalade" jag bort översta lagret för att få den så fin som möjligt.

 
Tårtan fyllde jag med jordgubbssylt och grädde med vit choklad.

 
Sen var det betydligt knöligare än jag trodde att färsta oblatmotiven. Använde choklad för att få fast dem men resultatet blev ganske bra efter spritsning med färgad marängsmörkräm.

 
Såhär fin blev den på insidan.

 
Men så ville jag ju även testa på att göra en formtårta. Har nog aldrig bakat och skrattat lika mycket samtidigt förut.
Ett tips till er som ska ge er på detta för första gången, som jag, är att inte söka upp proffsens bilder på nätet innan. Det gav en riktig knäck i själförtroendet. Jag var nästan redo att slänga alltihopa men det bar tur jag inte gjorde det för det var den här tårtan som gick hem hos 5-åringen.
 

 
Men man lever ju för att utvecklas så det får bli nya försök på formade tårter.
 
/Kram Kattiz

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar